dissabte, de febrer 17, 2007

La cultura de la queixa

La cultura de la queja (Culture of complaint, 1993), de Robert Hughes, té molts punts en comú amb les obres d'Alain Finkielkraut i Pascal Bruckner que vaig comentar fa uns mesos. Aquest assaig, format per tres conferències que Hughes va pronunciar el 1992 sota els auspicis de l'Oxford University Press i la New York Public Library, està més centrat en els cercles polítics i universitaris nord-americans, i és una crítica àcida i dura al vell puritanisme de la dreta (el religiós i moral) i al nou puritanisme de l'esquerra (el defensor de les minories agredides en els seus sentiments). Els seus dards van contra la correcció política, el mal anomenat multiculturalisme i la politització de l'art. Hughes no deixa canya dreta, però no sembla que el seu discurs sigui més que el del sentit comú.

El llibre s'obre amb el fragment del Christmas Oratorio de W.H. Auden que ja vaig citar, amb la mateixa intenció, en aquest blog. Del text de Hughes tan sols n'extracto una perla:

«Cuando el ánimo de los sesenta contra el elitismo entró en la educación americana, trajo consigo una enorme y cínica tolerancia con la ignorancia del estudiante, racionalizada como una muestra de consideración hacia la «expresión personal» y la «autoestima». En lugar de «angustiar» a los chicos pidiéndoles que leyeran más o pensaran mejor, cosa que podría haber perjudicado sus frágiles personalidades al tomar contacto con las exigencias del nivel universitario, las escuelas optaron por reducirles las lecturas obligatorias, reduciendo automáticamente su dominio del lenguaje. Faltos de experiencia en el análisis lógico, mal preparados para desarrollar y construir argumentos formales sobre los temas, poco habituados a buscar información en los textos, los estudiantes se atrincheraron en la única posición que podían llamar propia: sus sentimientos ante las cosas. Cuando los sentimientos y las actitudes son las referencias principales del argumento, atacar cualquier posición es automáticamente un insulto al que la expone, o incluso un ataque a lo que considera sus «derechos»; cada argumentum se convierte en ad hominem, acercándose a la condición de hostigamiento.»

Dissortadament, no hi ha ni un gram d'ironia en aquestes paraules; així era. A Espanya, on les modes arriben tard, tenim aquesta generació –aquestes idees– en el poder.